Jokkmokk stärker sin profil med ny julmarknad

Jokkmokk stärker nu sin ställning som arrangör av kulturella upplevelser och försäljning av lokala produkter ytterligare med den nya julmarknaden. Ett genuint besöksmål med ett efterfrågat innehåll av såväl de internationella gästerna som lokalbefolkning och besökare från regionen.

Den har funnits tidigare. Men Julmarknaden i Jokkmokk kunde växa. Då togs ett beslut om en nysatsning och den 10–11 december är det dags.

– Handeln, näringsidkarna, föreningslivet och olika organisationer beslutade sig för att gå ihop. Vi ville ha kvar och utveckla julmarknaden till något ännu bättre och med samlade krafter får vi nu en större och mer innehållsrik marknad. Dessutom hoppas vi självklart på att våra nya busstransfers möjliggör för nya både internationella och regionala besökare att komma till oss, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk AB.

– Infrastruktur och tillgänglighet är ryggraden i besöksnäringen och vi i Jokkmokk har skapat helt nya affärslösningar för kollektiva resor tillsammans med både internationella turoperatörer, lokala parter samt buss- och taxibolag. Vi har ett fantastiskt läge med närhet till både Arvidsjaur Airport och Luleå Airport, det skapar en stor potential för Jokkmokks besöksnäring att ta hand om, menar P-O Lindroth, vd på Destination Jokkmokk.

Per-Niila Stålka, som driver butiken StoorStålka tillsammans med sambon Lotta Willborg Stoor, är en av handlarna som pushar projektet med julmarknaden. Och han är förväntansfull.

– För mig är det självklart att Jokkmokk ska ha en fin julmarknad. Vi har fantastiskt mycket hantverk och andra produkter som är unika för oss och så mycket annat som vi stolt kan visa upp. Att dessutom göra något tillsammans känns bra och viktigt, säger han.

För Elise Tullnäs Nilsson, Kulturföreningen Gamla Apoteket ser samordning och samarbete som de absolut viktigaste komponenterna i den nya Julmarknaden.

– Det blev en otrolig uppslutning från alla håll väldigt snabbt vilket gjorde att vi kunde fortsätta med våra planer. Handlarna ställde dessutom upp på förslaget att flytta fram Julmarknaden två veckor men utan samverkan hade det inte blivit av. Det känns spännande med det nya, vi har, bland annat, en stor tysk grupp som reser in via Arvidsjaurs direktflyg från Tyskland, berättar hon.

Inriktningen på Julmarknaden koncentreras mot det lokala hantverket, lokala kulturen och den lokala matkulturen där ett samiskt midvinterblot sticker ut lite extra. Dessutom blir det allt möjligt annat som hör en riktig julmarknad till; tur med häst eller åka släde bakom renar, jojk, utställningar och konsert med Fritiof. Det går även att träffa och klappa äkta fjällkor, en given favorit hos barnen, och mycket, mycket annat för alla – såväl gammal som ung. Och självklart kommer tomten på besök på Jokkmokks Julmarknad.

Det går att boka hotellpaket och det serveras, självklart, julbord med lokal touch för de som så önskar.

Program och innehåll både på svenska och engelska finns här: www.jokkmokksjulmarknad.se

För ytterligare information
Petra Holmbom, Destination Jokkmokk: 070 666 45 78
Elise Tullnär Nilsson, Kulturföreningen Gamla Apoteket: 073 047 11 25

Bild: På Jokkomkks julmarknad kommer barnen kunna åka släde efter familjen Läntas tamrenar på Lars Piraks torg, mitt i Jokkmokks centrum. 


Publicerad: 2016-11-11 10:05. Ändrad: 2016-11-11 11:19.


Kommun & Samhälle22 maj 2017

Anna Wedin, ny ekonomichef på Jokkmokks kommun

Jokkmokks nya ekonomichef är Anna Wedin som närmast kommer från en tjänst som verksamhetsekonom inom Östersunds kommun. Anna har mellan åren 2005-2012 arbetat som ekonom på Jokkmokks kommun och 2012-2014 inom de kommunägda bolagen Jokkmokkshus och Jokkmokks Värmeverk. "Anna har precis rätt utbildning för jobbet och hennes tidigare och nyvunna erfarenheter från en större kommuns ekonomiverksamhet gör henne synnerligen lämpad för denna nya utmaning", menar kommunchefen Annika Almqvist som under rekryteringsperioden även innehaft uppdraget som ekonomichef.

Kommun & Samhälle11 maj 2017

Jokkmokk 3:e bästa plats att bo på

I tidningen Fokus stora kommunranking ”Här är det bäst att bo” placerar sig Jokkmokk på en 3:e plats i kategorin glesbygdskommun. En placering bättre än fjolårets 4:e plats. Kiruna tar hem förstaplatsen och tvåa är Åre kommun. –Det känns både kul och viktigt att livskvaliteten i Jokkmokk uppmärksammas nationellt. Brist på bostäder och förskoleplatser tillsammans med ett växande invånarantal är en tydlig indikation på att Jokkmokk uppfattas som en bra plats att bo, leva och verka på, säger Jokkmokks kommunalråd Robert Bernhardsson.

Kommun & Samhälle11 maj 2017

Jokkmokk klättrar till en 16:e plats i Årets superkommun

Jokkmokk klättrar tio placeringar till en 16:e plats i tidningen Dagens Samhälles ranking ”Årets Superkommun” i gruppen landsbygdskommun där sammanlagt 130 kommuner ingår. Rankingen omfattar totalt tre olika kommungrupper: landsbygd, storstad samt täta kommuner. Luleå hamnar i topp (2:a) i gruppen täta kommuner och Arjeplog och Övertorneå är näst efter Jokkmokk rankade 26:a respektive 29:a bland landsbygdskommunerna.

Kommun & Samhälle09 maj 2017

Erik Fagerström, ny VD på Jokkmokks Värmeverk

Styrelsen för det kommunägda bolaget Jokkmokks Värmeverk AB har idag utsett Erik Fagerström till ny vd med tillträde 1 augusti 2017. Han efterträder därmed Claes Marcusson som slutar efter 38 år i verksamheten. -Värmeverket har en strategiskt viktig roll för Jokkmokks fortsatta utveckling och det nya uppdraget ger mig nya spännande utmaningar, säger Erik Fagerström.

Visa fler nyheter