Jokkmokks Vandrarhem prisas för årets innovation

Jokkmokk Vandrarhem har utsetts till ”Årets upplevelse” av Svenska Turistföreningen. Kyla och eld är en vinnande kombination.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Innovationer

– Årets händelse för oss. Det är så inspirerande och kul, säger ägaren och entreprenören Cecilia Lundin, som blev strålande glad när hon fick beskedet att Vandrarhem Jokkmokk tilldelats den finaste och ädlaste av STF:s utmärkelser.

Motiveringen lyder: ”För en snöupplevelse värd namnet! Här är vintern fortfarande gnistrande kall och snörik. Övernatta i vandrarhemmets snöboll, delta i snöskulptering, eller upplev eld- och isshowen i samband med Jokkmokks marknad. Med sin kreativitet utvecklar värden Cecilia ständigt detta smultronställe i norr”.

Ord som verkligen värmer. - Det är fantastiskt att tillhöra STF-familjen. Vi är så glada, konstaterar Cecilia.

Årets Upplevelse är den utmärkelse som delas ut till den aktör inom STF:s kedja av anslutna boendeanläggningar som bjudit besökaren på någonting alldeles utöver det vanliga under året. Och Cecilia Lundin har med aldrig sinande energi handbyggt sin ”Snowball” snöboll som verkligen erbjuder just en unik övernattningsmöjlighet. Snöbollen är 2, 80 m i ytterdiameter och du sover i sovsäck på renskinn.

Priset är ett tydligt bevis på att det lönar sig att vara modig och uthålig. Och ett bevis på Cecilias förnämliga egenskaper som entreprenör:

- Jag hade förmånen att få lära känna Cecilia när jag ansvarade för Swedish Lapland Visitors Boards internationellt riktade produktutvecklingsprojekt ”100 nya anledningar att resa till Swedish Lapland”. Cecilia visade tidigt sin förmåga till upplevelseinnovation på hög nivå och vi vidareutvecklade och paketerade hennes idé-embryo ”Snowball”, avslöjar Einar Knudsen, affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board.

- Jag kommer heller aldrig att glömma hur jag pressade en då alltför försiktig Cecilia till internationell lansering av ”Sowball” på ITB, världens största resemässa för internationella researrangörer på våren 2013. Den väckte stort intresse för både produkten och Jokkmokk som destination och resmål, fortsätter Einar.

- Natur- och kulturturism är starkt växande globalt och skapar stora förutsättningar för destinationen Jokkmokk att fortsätta utvecklas. Ursprunget och historiken i den unika arktiska naturen, kulturen och livsstilen svarar mot den internationella och nationella efterfrågan på äkta upplevelser, menar Erica Mattsson, vd vid den regionala besöksnäringsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board.

 

Fakta: Jokkmokk Vandrarhem ägs och drivs av Cecilia Lundin, men ingår i STFs franchise avtal för boendeanläggningar,man bedriver sin verksamhet under STFs varumärke. STF driver även egna verksamheter – Fjällstationer, fjällstugor, hotell samt vandrarhem.

 

Fakta om Jokkmokks besöksnäring:

1. Inresande turism till Jokkmokk hade en omsättning på 267 miljoner kronor under 2015.

2. Omsättningen ökade med 16 miljoner kronor 2015, + 6 %, från 2014 och på 10 år har omsättningen ökat med + 45 %.

3. Resultatet var att 213 personer var helårssysselsatta, varav 125 inom logi och restaurang

4. Stugbygäster spenderade 49 miljoner kronor under 2015 och var därmed den ekonomiskt viktigaste boendekategorin

5. 43 %, eller 116 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang

6. 366 000 turistiska övernattningar genomfördes 2015, 82 % av dessa var svenskar och 254 000 i kommersiella boendeformer

7. Av 65 000 utländska övernattningar svarade Norge och Tyskland för 52 % eller 34 000

8. De största ökningarna de senaste åren avser stugbyar med ökning av övernattningar med 140 % på 10 år och där dessa gästers omsättning ökat med 216 %. och där liftkortsförsäljning svarar för en stor andel.

9. Jokkmokk har 5 hotell med 200 rum och 400 bäddar. Vidare 6 stugbyar med 226 stugor och 4 vandrarhem med nästan 200 bäddar.

 


Publicerad: 2016-11-16 09:37. Ändrad: 2016-11-16 09:41.


Kommun & Samhälle02 januari 2018

Nytt internt dynamiskt nätverk av verksamhetskommunikatörer stärker Jokkmokks kommun

Ökad tillgänglighet, en stärkt demokrati och förbättrad konkurrenskraft. Fördelarna med en fungerande kommunikation är många. Ett led i arbetet med att stärka kommunorganisationens kommunikationsarbete och dialog med dess målgrupper är det nya nätverket av verksamhetskommunikatörer. Deltagarna är anställda i kommunens verksamheter och bolag och stärks i sin kompetens att jobba med budskap, sociala medier och genomtänkt och målgruppsanpassat innehåll.

Taggar: #Kommun
Kommun & Samhälle22 december 2017

Danyar kommer med julens budskap om ljusa drömmar och önskan om att ge till andra

Danyar Mohammed är van att bli intervjuad. Och han är van vid att få frågor om turerna kring hans uppehållstillstånd och det utvisningshot som han stod inför på grund av ett enkelt fel på lönen som snabbt åtgärdades. Danyar fick en tidig julklapp i år - ett besked om att få stanna i det Jokkmokk han kommit till att älska. – Jokkmokk är allt för mig. Allting, säger Danyar.

Taggar:
Kommun & Samhälle15 december 2017

”Jag tänker aldrig lämna Norrbotten” – Frithiof Stenvall om sin musik

Mitt i december släpper Tall Blonde sin nya singel "Under Attack". Det är en kraftfull singel, mer bombastisk än tidigare singlar signerade Tall Blonde och Frithiof. Men det norrländska vemodet lurar i bakgrunden. - Jag tror att det sitter lite i blodet, säger Frithiof Stenvall, sångare och låtskrivare i Tall Blonde.

Taggar:
Kommun & Samhälle14 december 2017

Unga entreprenörer tar plats på elevmässa

Självbiografier, renmärkesbok, logi för knallar och loppisbord - många idéer, som förädlats i produktutveckling och affärsplaner och tagits till färdig produkt - visades upp på Elevmässan Naturhjälpen. De engagerade gymnasieeleverna har haft hjälp av Ung Företagsamhet och näringslivsbolaget Strukturum i sitt arbete med sina UF-företag.

Taggar: #Företagsamhet, #Ung, #Utbildning, #Design & hantverk, #Barn, #Samiskt, #Innovationer
Visa fler nyheter